Poradenství v oblasti vývoje řeči

Vážení rodiče,

jako vystudovaná speciální pedagožka se specializací Logopedie, Surdopedie se zaměřuji na celkový rozvoj dětí, který je tolik potřebný nejen u dětí s vadami řeči. Spojení teorie a praxe mě naučilo dívat se na děti velmi komplexně, odhalovat jejich slabé stránky, které jsou příčinou jejich obtíží v řeči, učení, chování. Stále častěji se setkávám s dětmi, u kterých použití čistě logopedických postupů nestačí, cvičení je nebaví, nejde jim, vztekají se apod. U takových dětí je vhodné hledat i jiné cesty, zkombinovat péči s dalšími stimulačními programy a zaměřit se na všechny oblasti rozvoje dítěte.

Co Vám mohu nabídnout?

  • Individuální terapii zaměřenou na celkový rozvoj dítěte s důrazem na řečové schopnosti osobně nebo on-line – především u dětí s Opožděným vývojem řeči, Dyslálií, Vývojovou dysfázií.
  • Poradenství v oblasti vývoje řeči.
  • Individuální terapeutický plán na míru Vašemu dítěti doplněný o další stimulační programy jako Neuro-vývojová stimulace, Trénink jazykových schopností dle Elkonina.
  • Terapii v délce 45 minut podle možností a věku Vašeho dítěte tak často, jak bude potřeba, jejíž součástí je vždy zadání cvičení na doma, předání materiálů, názorná ukázka.
  • Přípravu předškolních dětí pro úspěšný start v 1. třídě.

Kdy se na mě můžete obrátit?

  • Pokud si nejste jisti, zda je vývoj Vašeho dítěte v pořádku.
  • Pokud docházíte ke klinickému logopedovi, ale každodenní cvičení je pro Vás a Vaše dítě plné stresu, vzteku, odmítání apod. Uvítali byste hravější a častější formu cvičení?
  • Chcete doplnit logopedickou péči o Neuro-vývojovou stimulaci či Trénink jazykových schopností dle Elkonina?
  • Chcete se zaměřit na komplexní rozvoj dítěte i v dalších oblastech jako zrakové a sluchové vnímání, grafomotorika, vizuomotorická koordinace, paměť a další oblasti, které bývají u dětí s řečovou vadou často narušeny. Tyto oblasti jsou však předpokladem úspěšného startu v 1. třídě.
  • Chcete se zaměřit na školní zralost a co nejvíce předejít obtížím ve škole.

Péče nenahrazuje návštěvy klinického logopeda.

Jak probíhá první návštěva?

  • Pro Vaši první návštěvu si vždy rezervuji dostatek času v rozmezí 60–90 minut, aby se Vaše dítě mohlo adaptovat v novém prostředí, mělo dostatek prostoru ke hře a postupnému navázání kontaktu se mnou.
  • Pokud Vaše dítě potřebuje více času k navázání kontaktu, nebude spolupracovat hned při první návštěvě, nic se neděje, zkusíme to příště.
  • Nedílnou součástí je zjištění anamnézy (získání informací o dosavadním vývoji dítěte) s následným navržením vhodné terapie.
  • Důležité je dítě předem na návštěvu připravit. Snažit se vysvětlit vzhledem k jeho věku, jak bude asi návštěva probíhat, v čem mu to má pomoct. Můžete vzít s sebou oblíbenou hračku, motivovat dítě nějakou oblíbenou odměnou.

Co je součástí každé lekce?

Cvičení a hry na rozvoj:

  • zrakového vnímání,
  • sluchového vnímání,
  • řeči,
  • jemné motoriky,
  • grafomotoriky,
  • pozornosti,
  • paměti.

Je pro mě důležité Vám vše vysvětlit tak, abyste pochopili, na čem s dítětem budeme pracovat, k čemu je to dobré. Postupně vedeme také dítě k tomu, aby bylo aktivní účastník terapie, aby chápalo, co po něm chceme a proč.

Zásady cvičení v domácím prostředí

  • Zařaďte cvičení do vašeho běžného režimu dne minimálně jednou denně podle Vašich časových možností.
  • Cvičení by mělo probíhat co nejvíce zábavnou formou, provázet by ho měla dobrá nálada.
  • Je dobré pro dítě vytvořit také jakýkoli motivační systém, např.: za každý nácvik nalepit samolepku, smailíka na připravený arch, po dosažení určitého počtu těchto nálepek dítě odměnit nějakou předem dohodnutou odměnou, která je pro dítě opravdu silnou motivací (může to být oblíbená hra, nová hračka, ale také výlet apod.).
  • Je mnohem lepší cvičit krátce (stačí i pár minut), vícekrát za den. Ovšem i cvičení jednou denně 10 minut bude pro vaše dítě velkým přínosem. Důležitá je pravidelnost. Během cvičení vytváříte nové mozkové spoje, které pravidelným nácvikem upevňujete, jinak dojde k jejich vyhasnutí.
  • Je vždy nutné zohlednit věk a možnosti vašeho dítěte, aby po dobu nácviku udrželo pozornost.
  • S dítětem můžete cvičení provádět doma před zrcadlem, ale také během jízdy autem/autobusem, během cesty ze školky/školy (vytleskávat slova, vymýšlet slova na danou hlásku apod.).
  • Pokud se nám dané cvičení nedaří, dítě např.: nevyslovuje danou hlásku ve slovech/větě, cvičení neopakujeme, dané slovo už neprocvičujeme. Chybu bychom pouze upevňovali a fixovali tak nesprávné spoje.
  • Děti vedeme k uvědomění si vlastního úspěchu a zlepšení, aby se stali aktivními účastníky terapie. Oceňujte také jeho snahu.
  • Nepřeskakujte jednotlivé fáze nácviku. Pokud se dítě naučí vyslovovat hlásku ve slabikách, nemůžeme očekávat, že ji bude vyslovovat hned v souvětích a v běžné řeči. Proto se ptejte svého logopeda a důvěřujte mu. 
  • Obrňte se trpělivostí a věřte svému dítěti. Pokud budete příliš nervózní z neúspěchu svého dítěte nebo na dítě i podvědomě tlačit, přenesete veškeré své pocity a obavy také na dítě.

Více informací o možnostech rozvoje dítěte včetně doporučení vhodných her a pomůcek najdete v sekci: Řeč, Zrakové vnímání, Sluchové vnímání, Hmatové vnímání, Motorika. 

Opožděný vývoj řeči

Pokud Vaše dítě ve 3 letech nemluví nebo mluví méně než ostatní děti, jedná se o opožděný vývoj řeči. Je však nutné projít vyšetření (foniatrické, neurologické, psychologické), která vyloučí:

  • vadu sluchu a zraku,
  • poruchu intelektu,
  • vady mluvních orgánů,
  • poruchy centrální nervové soustavy.

 U dětí s opožděným vývojem řeči je vhodné:

  • doporučit rodičům vhodné postupy stimulace řečového a psychomotorického vývoje,
  • poskytovat dítěti dobrý mluvní vzor,
  • podněcovat chuť ke komunikaci (nenutit dítě mluvit ale „vtahovat“ dítě do komunikačních situací hravou formou),
  • rozvíjet sluchové vnímání, schopnost sluchové diferenciace,
  • rozvíjet zrakové vnímání,
  • rozvíjet rozumění řeči,
  • rozvíjet aktivní i pasivní slovní zásobu,
  • rozvíjet motorické schopnosti (hrubou i jemnou motoriku, motoriku mluvidel),
  • rozvíjet spontánní řeč.

Dítě může v předškolním věku vyzrát díky odpovídající péči, která se věnuje jeho celkovému rozvoji včetně rozvoji řeči. Jeho opoždění se tak může úplně vyrovnat. U některých dětí se projeví narušená artikulace hlásek tzv. Dyslálie.

Ke stažení:

Dechová cvičení a motorika mluvidel

Kontakt:

Mgr. Petra Lindovská 

tel.: +420 721 552 603
E-mail: info@cestakrozvoji.cz
Facebook

Adresa:

17. Listopadu 2304

738 01 Frýdek-Místek

Povinné údaje:

GDPR

IČO: 18024491