sluchové vnímání

  • Bezprostředně souvisí s rozvojem řeči. Dítě se mateřský jazyk učí prostřednictvím sluchu.
  • Poškození sluchu, kdy není umožněn příjem řečových signálů, omezuje nebo vylučuje spontánní tvorbu řeči.
  • Čím dříve sluchová vada vzniká, tím jsou obtíže v komunikaci větší.
  • Dítě se učí především opakováním „hotové“ řeči dospělých. Osvojuje si konkrétní významy slov, které je schopno zpřesňovat a rozvíjet po pátém roce života.
  • Koncem prvního roku dítě vnímá obsah jednoduchých vět a reaguje na ně pohybem.
  • Nejdříve dítě rozlišuje neřečové zvuky – zvuky okolí, přírodní zvuky …
  • Od 4. roku věku nastupuje rozlišování řečových zvuků, rozlišuje slova ve větě (skládání slov ze slabik, určování jejich počtu, zapamatování řady slov…).
  • Mezi 4. a 5. rokem věku dítě začíná rozlišovat jednotlivá slova ve větě, postupně také slabiky ve slově. K tomu mu pomáhají především říkadla, jejich rytmizace.
  • V 5. roce dítě postupně vnímá jednotlivé hlásky ve slovech. Nejdříve se dítě učí rozlišovat první hlásku, poté poslední hlásku ve slově.
  • Nejobtížnější je pak určit hlásku uprostřed slova.
  • V šestém a sedmém roce věku začíná vnímat délku samohlásek a rozlišuje mezi měkkými a tvrdými slabikami.
  • Nedostatky ve sluchovém vnímání se projeví jak v řeči, tak při výuce počátečního čtení a psaní.

Hry pro rozvoj sluchového vnímání

1. Rozlišování neřečových zvuků
Dítě seznámíme se zvuky různých běžných činností (mačkání papíru, ťukání do stolu, šustění sáčku), se zvuky přírodních dějů (tekoucí voda, déšť), zvuků zvířat nebo se zvuky hudebních nástrojů. Můžeme využít audioukázky zvuků. Následně dítě zvuky hádá. Je možné také pomoct dítěti obrázky, kdy vybírá ke každému zvuku správný obrázek.

2. Reaguj na zvukový signál
Vhodná aktivita na ven. Rodič řekne dítěti, co má udělat, když uslyší konkrétní zvuk např.: na jedno písknutí stůj, na dvě písknutí si sedni, na tři udělej dřep apod.

3. Co je v krabici
Do krabic dáme různé předměty nebo potraviny (rolničky, klíče, cukr, sůl …), dítě hádá podle jejich zvuku. Je nutné předem dítě seznámit s obsahem krabic a jejich zvukem.

4. Vytleskej slovo/větu po slabikách
Od 5-ti let může dítě určovat také počet slabik („Kolikrát jsi tlesknul?“). Počet slabik můžeme znázorňovat na prstech, kostičkách, tečkách.

5. Slovo tě probudí
Určíme dítěti jedno slovo, na které má reagovat při čtení slov, vět nebo krátkého příběhu. Dítě muže reagovat zvednutím ruky, tlesknutím, poskokem…

Např.: čteme pohádku „O Sněhurce“ a do pohádky vložíme slovo, na které má dítě reagovat daným pohybem. Můžeme dítěti pomoct obrázkem slova, které má hledat. Obrázek necháme před dítětem.

Varianta 2: Dítě reaguje při čtení slov, vět či příběhu na slova, která začínají na danou hlásku/slabiku („Když uslyšíš slovo na S – tleskni, když uslyšíš slovo na Š – poskoč“).

6. Stejné nebo jiné?
Rodič bude říkat dvojice hlásek, slabik nebo slov. Úkolem dítěte je rozlišit, zda jsou hlásky, slabiky, slova stejné nebo jiné. U dvojic slov nejdříve volíme slova, která se liší hláskou na začátku (pes-les, hůl-kůl, med-led). Poté můžeme zkusit slova lišící se hláskou na konci (les-lev, pes-pec). Až poté můžeme zkoušet slova lišící se hláskou uprostřed (miska-myška, pece-peče, kosa-koza).

7. Co slyšíš na začátku?
Rodič bude říkat dítěti slova, pokud na začátku dítě uslyší hlásku např. „T“ – tleskne, ťukne, poskočí. Je dobré dítěti první hlásku zdůrazňovat opakováním, zvýšením hlasu (mmm-myš, kkk-koza).

Varianta 2: Dítě má pohybově reagovat, když slyší na konci „T“. Opět dítěti pomáháme zdůrazněním hlásky, jejím prodloužením nebo opakováním např.: myš-ššš, ko-šššš. Nepoužíváme slova se samohláskou na konci, to je pro předškolní děti příliš těžké (např.: kolo, auto, koza).

Varianta 3: Dítě třídí obrázky slov podle první hlásky např.: L-liška, louka.

8. Vymýšlení slov na danou hlásku či slabiku
Dítě může hledat skutečné předměty, které na danou hlásku či slabiku začínají nebo může hledat mezi obrázky. Později může pouze vymýšlet slova bez pomoci obrázků.

9. Slovní fotbal

10. Na ozvěnu
Rodič řekne dítěti 4-5 slov, případně hlásek nebo slabik (podle věku a schopností dítěte, 4-leté 4 slova). Úkolem dítěte je slova zopakovat v daném pořadí. Počet slov můžeme navyšovat. Můžeme slova zaměřit na danou hlásku, kterou cvičíte (např.: La Le Li, lano- louka-léky).

11. Pojedeme na výlet a sbalíme si…
Rodič i dítě začíná vždy stejnou větou: „Pojedeme na výlet a sbalíme si např.: baterku.“ Úkolem dítěte je větu zopakovat a přidat své slovo. Hru opakujeme, dokud je dítě schopno zapamatovat si další předměty.

12. Rýmování
Úkolem dítěte je hledat rýmy k daným slovům. Dítěti můžeme pomoct obrázky např.: hledat obrázky dvou slov, které se rýmují.

13. „Na robota“ (od 6-ti let)
Varianta 1: rodič je v roli robota, který umí mluvit pouze po slabikách (např.: pas-tel-ka). Úkolem dítěte je tyto slabiky složit do slov (pastelka). Následně si může rodič s dítětem role vyměnit.

Varianta 2: rodič v roli robota umí mluvit pouze po hláskách (např.: p-e-s), následně se ptá dítěte: „Co říkám?“. Úkolem dítěte je hlásky spojit do slova (pes). Role si mohou opět vyměnit. Dítě říká slova po hláskách, rodič je hádá. Je lepší, když rodič dítěti zadá slovo, které má rozložit na hlásky (vhodná jsou jednoslabičná a dvou-slabičná slova) např.: les, hůl, koza, sele, tele aj.

Pokud si nejste jisti, zda je daná hra pro Vaše dítě vhodná, vzhledem k jeho věku a možnostem, neváhejte se mě zeptat!

Doporučené hry a pracovní sešity:

  • Svět kolem nás – kniha se zvuky (2021)
  • Sluchové vnímání (Jiřina Bednářová)
  • Předškolák školákem – rozvoj sluchového vnímání (RAABE)
  • Hláskohraní (Veronika Miklíková, Sylva Muselová)
  • Není hláska jako hláska (Slezáková Kateřina)
  • Sluchové vnímání (Zdeňka Michalcová)
  • Šimonovy pracovní listy 15 – rozvoj sluchového vnímání, rozlišování hlásek, slabik, slov
  • Sluchové vnímání – pracovní sešit pro děti předškolního věku (V lavici)
  • Od zápisu do lavice – sluchové vnímání (Ivana Vlková)

Kontakt:

Mgr. Petra Lindovská 

tel.: +420 721 552 603
E-mail: info@cestakrozvoji.cz
Facebook

Adresa:

17. Listopadu 2304

738 01 Frýdek-Místek

Povinné údaje:

GDPR

IČO: 18024491